| |

Stredoslovenské železnice na starých fotografiách. (1. časť)

Na strednom Slovensku za nachádzajú železnice, ktoré sa začali stavať v začiatkoch rozvoja železničnej dopravy už za čias Rakúsko-Uhorska. Prvou železnicou bola Uhorská severná železnica na ktorú nadväzovala odbočka zo Zvolena do Banskej Bystrice. Hronská Dúbrava sa stala dôležitým dopravným uzlom, kde končila železnica z Banskej Štiavnice a Pohronská železnica.

Stanica Hronská Breznica začiatkom 20. storočia.
Stanica Hronská Breznica začiatkom 20. storočia. Zdroj: OZ KAMENICA

Významný železničný dopravný uzol Hronská Breznica, neskôr Hronská Dúbrava.

Železničná stanica Hronská Breznica bola postavená pri stavbe Uhorskej severnej železnice v rokoch 1870-72. Úsek Zvolen – Kremnica – Vrútky bol odovzdaný do užívania 12.8. 1872. V čase budovania Uhorskej severnej železnice sa začala budovať aj úzkokoľajná železnica z Hronskej Breznice do Banskej Štiavnice. V januári 1870 bolo požiadané o povolenie začatia prác. V apríli 1870 sa začali samotné stavebné práce na stavbe trate. Stavba bola ukončená dňa 2. 8. 1873. Po postavení úzkokoľajky sa Hronská Breznica stáva aj prekládkovou stanicou pre tovar a aj prestupovou pre cestujúcich.

Hronská Breznica.
Hronská Breznica. Zdroj: OZ KAMENICA

Význam stanice vzrástol po postavení Pohronskej železnice.

Význam stanica vzrastá po tom, ako do prevádzky bola spustená železničná trať Hronská Dúbrava – Levice. Prvý vlak prešiel po tejto trati dňa 27.10. 1896. Zaujímavosťou bolo, že vlaky od Levíc končili v Hronskej Dúbrave, nejazdili až do Zvolena. Tým sa stala stanica dôležitým prestupovým uzlom smerom do Zvolena, smer na Kremnicu a Banskú Štiavnicu, k tomu ešte prekladisko nákladných vlakov s tovarom, do a z Banskej Štiavnice. Vlaky Pohronskej železnice začali chodiť do Zvolena až v roku 1910, po tom ako Zvolenská župa požiadala uhorské ministerstvo obchodu o ich predĺženie do Zvolena.

Vítanie prezidenta Masaryka v Hronskej Breznici 7.9.1930.
Vítanie prezidenta Masaryka v Hronskej Breznici 7.9.1930. Zdroj: OZ KAMENICA

Dôležitosť stanice je dnes už minulosťou.

Stanica od roku 1872, po tom čo bola postavená prvá železničná trať na strednom Slovensku, Uhorská severná železnica, žila pomerne rušným dopravným životom. V roku 1942 sa názov stanice zmenil na Hronská Dúbrava. V povojnovom období bola prebudovaná úzkokoľajná trať do Banskej Štiavnice na normálny rozchod. Otvorená bola 30. 10. 1949 s názvom Trať mládeže. Z dôležitého dopravného uzla sa v dnešnej dobe stala len miestna osobná stanica, v ktorej od roku 2012 prestali zastavovať rýchliky, väčšina vlakov zo všetkých smerov končí vo Zvolene. O svoje prežitie bojuje neustále železničná trať do Banskej Štiavnice, takisto aj význam trate smer Kremnica – Vrútky je už dávno za jej zenitom. Samotná stanica dnes pôsobí dosť pusto a aj ošarpane, oproti tomu ako vyzerala napríklad na starých fotografiách.

Otvorenie Trate mládeže.
Otvorenie Trate mládeže. Zdroj: OZ KAMENICA

Fotogaléria starých fotografií stanice Hronská Breznica (Hronská Dúbrava)

Okolie stanice v minulosti.
Okolie stanice v minulosti. Zdroj: OZ KAMENICA
Hronská Breznica v 30 rokoch.
Hronská Breznica v 30 rokoch. Zdroj: OZ KAMENICA
Príchod ku stanici.
Príchod ku stanici. Zdroj: OZ KAMENICA
Prekládka tovaru v Hronskej Dúbrave.
Prekládka tovaru v Hronskej Dúbrave. Zdroj: OZ KAMENICA
Anča odchádza z Hronskej Breznice do Banskej Štiavnice.
Anča odchádza z Hronskej Breznice do Banskej Štiavnice. Zdroj: OZ KAMENICA
Hronská Dúbrava 1974, výročie otvorenia Trate mládeže.
Hronská Dúbrava 1974, výročie otvorenia Trate mládeže. Zdroj: OZ KAMENICA

Pokračovanie: Stredoslovenské železnice na starých fotografiách. (2. časť)

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *