Skalka pri Kremnici
|

Rozvoj turistiky a lyžovania v Kremnických vrchoch sa začal po vybudovaní železnice.

Skalka pri Kremnici je najznámejšie turistické a lyžiarske stredisko v Kremnických vrchoch. Rozvoj turisticky a lyžovania v Kremnických vrchoch sa začal po vybudovaní Uhorskej severnej železnice v roku 1872. Hlavne v zime do Kremnice prichádzali lyžiari z južných častí Uhorska. Z tohto dôvodu začala aj výstavba ubytovacích zariadení v Kremnici a okolí.

Inzerát.
Inzerát. Zdroj: OZ KAMENICA

V chate na Skalke sa bolo možné aj ubytovať.

Rozvoj turisticky a lyžovania v Kremnických vrchoch si vyžadoval výstavbu nových ubytovacích zariadení. Prvé ubytovacie zariadenie na Skalke pri Kremnici bola Chata Skalka postavená v roku 1912. Bola to aj prvá lyžiarska a turistická chata v Uhorsku. Vznikla na podnet milovníkov prírody mesta Kremnica. Na zvýšený príliv turistov reagovala Kremnica výstavbou ubytovacích zariadení. Prvou chatou na Skalke pri Kremnici, vrchole Slovenského Semeringu, bola Chata Skalka. V chate bol stály chatár. Chýbajúci zdroj pitnej vody bol vyriešený tak, že vodu čerpali zo studničky, vo svahu Turčekovskej doliny, ručným čerpadlom.

Ústredná budova ozdravovne.
Ústredná budova ozdravovne. Zdroj: OZ KAMENICA

Vo Zvolenskej doline vznikli známe klimatické kúpele.

Zvolenská dolina v Kremnici bola už v dávnej minulosti obľúbeným výletným miestom. Koncom 19. storočia mesto Kremnica vybudovalo v tejto lokalite prvý rekreačný a ubytovací objekt. Mesto Kremnica po vybudovaní Uhorskej severnej železnice v roku 1872 sa postupne stalo vyhľadávaným turistickým centrom, ktorému začali chýbať ubytovacie kapacity, preto bol vítaný každý takýto objekt. V roku 1922 si areál prenajal od mesta hlavný mestský lekár Dr. Klein a založil tu klimatické kúpele. Došlo k prestavbe najstaršieho objektu na väčšiu vilu, ktorá slúžila ako sanatórium, ktoré bolo známe ako Ozdravovňa Dr. Kleina…

Chata Hostinec KST Kremnica.
Chata Hostinec KST Kremnica. Zdroj: OZ KAMENICA

História Chaty Hostinec v Kremnických vrchoch siaha do 16. až 17. storočia.

Už v dávnej minulosti stál na obchodnej ceste medzi Kremnicou a Banskou Bystricou hostinec. Tento bol určený hlavne pre furmanov a kupcov. Mohli sa tu občerstviť po namáhavej horskej ceste, kone si mohli oddýchnuť, prípadne mohli kone aj prepriahnuť. Už oddávna viedla cez hlavný chrbát Kremnických vrchov furmanská cesta, spájajúca banícke mestá Kremnicu a Banskú Bystricu. Hradská cesta v náročnom teréne spájala mestá najkratšou možnou trasou, cez zníženinu hrebeňa v sedle Tri kríže. Uprostred tejto náročnej cesty vznikla pre povozníkov furmanská krčma a prepriahacia stajňa pre kone. Takýmto furmanským krčmám sa hovorilo aj prícestný hostinec…

Posledná rekonštrukcia tunela.
Posledná rekonštrukcia tunela. Zdroj: OZ KAMENICA

Vznik tunela sa pripisuje Thurzovsko-Fuggerovskej banskej spoločnosti.

V Kremnických vrchoch, na starej baníckej ceste, medzi Kremnicou a Banskou Bystricou stojí starodávny tunel, známy ako Görgeyho tunel. Nachádza sa na takzvanej Zlatej ceste medzi vrchmi Vyhnátová (1282 m) a Skalka (1231 m). Počiatky tunela nie sú presne známe. Vznik tunela sa pripisuje snahám Thurzovsko-Fuggerovskej banskej spoločnosti, ktorá sa snažila skrátiť cestu medzi Banskou Bystricou a Kremnicou. Po zániku Thurzovsko-Fuggerovskej banskej spoločnosti význam tunela z časti stratil na dôležitosti. V tom čase Kremnica mala záujem, aby sa spojenie cez tunel zachovalo. Opačného názoru boli banskobystrickí mešťania, ktorí odmietali finančné prispievať na udržiavanie cesty a tunela, čo viedlo k sporom medzi obidvomi mestami…

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *