Telgártska slučka
|

Železničný tunel s dvoma viaduktami patrí medzi najnáročnejšie technické diela na Slovensku.

Pri stavbe železnice z Červenej skaly do Margecian bola technicky najzložitejším úsekom oblasť v okolí Telgártu. Tejto časti trate známej ako Telgártska slučka dominuje Telgártsky tunel, postavený z väčšej časti v oblúku a dva unikátne viadukty.

Telgárt
Telgárt. Zdroj: OZ KAMENICA

Železnica z Banskej Bystrice na východné Slovensko sa stavala v niekoľkých etapách.

Zmenou projektu a trasovania Uhorskej severnej železnice zostala Banská Bystrica bez železničného spojenia a zároveň aj mimo hlavných trás budovania železníc na Slovensku. V roku 1870 bolo rozhodnuté, že Banská Bystrica sa napojí vo Zvolene odbočnou železnicou na Uhorskú severnú železnicu. Termín ukončenia bol určený na 13.5.1873. Práce na trati sa dostali do sklzu a tak prvý skúšobný vlak prešiel zo Zvolena do Banskej Bystrice až 24.8.1873. Policajná skúška trate bola vykonaná 26.8.1873. Trať bola oficiálne otvorená 3.9.1873. Železnica neskončila v Banskej Bystrici. V roku 1884 bola železnica z Banskej Bystrice predĺžená do Podbrezovej, hlavne kvôli železiarňam. V roku 1895 pokračuje trať cez Brezno nad Hronom (Brezno) do Polhory (Pohronská Polhora). Z Polhory v roku 1896 pokračuje železnica horským terénom do Tisovca. Z Brezna pokračuje železnica v roku 1903 do Červenej Skaly. Nakoniec v roku 1936 je postavený úsek z Červenej Skaly do Margecian.

Telgártsky viadukt
Telgártsky viadukt. Zdroj: OZ KAMENICA

Úsek železnice pri Telgárte je slovenský technický unikát.

Pri stavbe železnice z Červenej skaly do Margecian bola technicky najzložitejším úsekom oblasť v okolí Telgártu. Železnica z Červenej Skaly má značné stúpanie, preto bolo potrebné riešiť sklonové pomery trate. Ako najvýhodnejší variant riešenia tohto problému bola špirálová slučka dlhá vyše 2 km, ktorá prekonáva výškový rozdiel 31 m. Tejto časti trate dominuje Telgártsky tunel dlhý 1239 m, postavený z väčšej časti v oblúku s polomerom 400 m a v stúpaní 12,5 ‰. Pôvodne sa volal tunel Kornela Stodolu. Súčasťou tohto technicky náročného úseku okrem tunela sú aj dva mosty. Telgártsky viadukt, ktorý je dlhý 86,5 a dosahuje výšku 22 metrov. Tunel bol historicky prvýkrát v Československu stavaný členenou oblúkovou konštrukciou zo železobetónu. Chmarošský viadukt je dlhý 113 metrov a vysoký až 18 metrov. Je postavený z 5 420 m² kamenného muriva. Klenbový, oblúkový most má polomer 300 m a tvorí ho dovedna 9 oblúkov so svetlosťou 10m.

Telgátsky viadukt v súčasnosti
Telgátsky viadukt v súčasnosti. Fotoarchív: František Kovár

Telgárt je častým cieľom fotografov a turistov.

Telgártska slučka s viaduktami je častým zastavením fotografov, možno je to najviac fotografovaný objekt železníc na Slovensku. Samotný Telgárt a okolie nadchýna aj milovníkov prírody. Je východiskovým miestom viacerých turistických trás na Kráľovu hoľu. Taktiež je možné prejsť cez sedlo Besník do susedných pohorí. V blízkosti sa nachádza aj prameň našej druhej najdlhšej rieky Hron.

Telgártsky tunel
Telgártsky tunel. Fotoarchív: František Kovár
Chmarošský viadukt
Chmarošský viadukt. Fotoarchív: František Kovár
Telgártsky tunel a viadukt
Telgártsky tunel a viadukt. Fotoarchív: František Kovár

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *