Slovenskí motoristi by mohli získať diaľničnú známku za lepšiu cenu

Skupina Slovákov by mohla získať diaľničnú známku za lepšiu cenu. V hre je aj bezplatné parkovanie

Majitelia elektrických áut na Slovensku sa môžu tešiť. V hre sú totiž viaceré výhody, ktoré by mohli získať. Ako uvádza portál Topspeed, tieto výhody poznajú napríklad zahraniční vodiči a chvália si ich.

Vláda totiž prišla s návrhom, podľa ktorého by mali samosprávy zvýhodniť vodičov elektrických vozidiel tým, že im zabezpečia bezplatné alebo zlacnené parkovanie.

Vlastnú úlohu okrem samospráv dostal aj minister dopravy Jozef Ráž, ktorý by mal navrhnúť opatrenia na dočasné zvýhodnenie elektromobilov pri poplatkoch za diaľnice, resp. diaľničných známkach.

Zvýhodnenie elektromobilov by mohlo potenciálne zahŕňať výhody v oblasti odpisov v porovnaní s tradičnými vozidlami so spaľovacími motormi, čo by mohlo prilákať pozornosť firiem a podnikateľov.

Vláda momentálne pracuje na iniciatíve, ktorá by novým spôsobom preferovala nákup a leasing elektromobilov kategórie M a N. Táto iniciatíva sa teda vzťahuje nielen na vozidlá pre osobnú dopravu, ale zahrňuje aj nákladné vozidlá.

Vyzerá to, že vláda má v úmysle v priebehu štyroch mesiacov rozhodnúť, či sa na Slovensku budú poskytovať dotácie na elektromobily či nie. Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) opakovane zdôrazňuje príležitosť zaviesť dotačné programy prostredníctvom plánu obnovy a odolnosti, kde môžeme nájsť mnoho príkladov a overených postupov zo zahraničia.

Medzi zvažovanými možnosťami je aj poskytovanie dotácií na neverejné nabíjačky pre domácnosti a firmy, čo už existuje napríklad v Rakúsku. Majitelia elektromobilov v Česku zase vedia o výhodách týkajúcich sa diaľničnej známky.

Opätovné použitie batérií z elektromobilov

Vedci z Linného univerzity a Indického technologického inštitútu v Madrase popísali novú metódu recyklácie lítiovo-iónových batérií, ktorá umožňuje efektívne využitie väčšiny vzácnych kovov obsiahnutých v týchto batériách. Pri tejto metóde sa využíva rozpúšťadlo, ktoré je vyrobené z moču a octu, konkrétne z kyseliny octovej. Tieto informácie priniesol portál Teraz.sk na základe článku z portálu thecooldown.com.

V snahe neustále zdokonaľovať výrobu, skladovanie a recykláciu batérií pre elektromobily, vedci experimentujú s rôznymi materiálmi. Táto nová metóda recyklácie vyniká tým, že využíva rozpúšťadlo z ľahko dostupných zdrojov a vyžaduje výrazne nižšie množstvo energie v porovnaní s doterajšími postupmi.

Spojenie ľahko dostupných a relatívne neškodných látok s vysokou energetickou efektivitou poskytuje novej metóde potenciál k efektívnemu použitiu vo veľkokapacitných aplikáciách. Podľa Iana Nichollsa z Linného univerzity, ktorý predstavil v tlačovej správe nový postup umožňujúci efektívnejšie a ekologickejšie recyklovanie významného množstva použitého kobaltu, čím eliminuje potrebu ťažby tohto vzácneho kovu. Táto inovatívna metóda by mala podľa Nichollsa umožniť recykláciu až 97 percent použitého kobaltu v batériách.

Kobalt je kov s chemickými vlastnosťami podobnými železu a niklu, ale v porovnaní s niklom je výrazne vzácnejší. Nie je známe, že by sa v prírode vyskytoval v podobe rudných ložísk; vždy sa nachádza iba ako sprievodný prvok v niklových alebo sulfidických rudách medi či olova, čo komplikuje a ztěžuje jeho ťažbu.

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *