Havária nemeckého transportu
|

Havária nemeckého transportu v Starej Kremničke zostáva záhadou. Najväčšia havária počas vojny.

Havária nemeckého transportu sa stala tri dni po Štedrom dni v roku 1944. V tomto vianočnom čase sa nad dedinou Stará Kremnička ozýval rachot a výbuchy. Zakrátko z kopca, kde je trať, šľahali obrovské plamene. Havária ráno 27. decembra 1944 sa stalo osudným pre asi 200 – 373 nemeckých vojakov.

Pátranie začalo po založení občianskeho združenia Kamenica.

V roku 2011 som založil občianske združenie Kamenica – Stará Kremnička. Našou snahou bolo zachrániť staničnú budovu v Starej Kremničke. Tu sme mali zámer zriadiť aj múzeum železničnej trate Slovenský Semmering. Začali sme zbierať rôzne dobové a historické dokumenty, fotografie spojené s históriou tejto trate. V tom čase boli známe aj nejaké informácie o ničivej havárii nemeckého vojenského transportu v Starej Kremničke. Táto téma bola známa medzi staršími obyvateľmi obce, boli to však pomerne strohé informácie, aj keď tiež mali snahu ich v minulosti doplniť a získať viac faktov o tejto nehode. V roku 2011 sme prebrali štafetu a začali pátrať po tejto tragickej udalosti, ktorá sa stala 27.12.1944 ráno okolo 8:30 hod. na železničnej trati, ktorá vedie nad obcou, na úpätí vrchu Kamenica. Jednou z prvých aktivít bolo oslovenie Nemcov, cez nemecké veľvyslanectvo v Bratislave, či by nám vedeli poskytnúť viac informácií o tragédii.

Odstraňovanie havárie
Odstraňovanie havárie. Zdroj: OZ KAMENICA

Najväčšia havária nemeckej armády počas vojny.

Po dlhšom čase sme dostali odpoveď, ktorá nás zaskočila. Nemci v archívoch nenašli žiadny materiál o havárii nemeckých vojakov v Starej Kremničke. Dokonca nemajú ani záznam, že by tu v tom čase zahynul jediný nemecký vojak. V závere ich odpovede bola poznámka, že ak by sa dokázala táto havária, tak by to bola najväčšia havária nemeckej armády počas 2. svetovej vojny. Podobne sme oslovili aj organizáciu starajúcu sa o hroby nemeckých vojakov, tu bol výsledok rovnaký, neevidujú v oblasti Starej Kremničky a okolí žiadne úmrtie nemeckého vojaka. Pritom je všeobecne známe, že Nemci počas vojny dosť precízne zaznamenali úmrtie a pochovanie každého nemeckého vojaka.

Zápis v pamätnej knihe stanice Hronská Dúbrava
Zápis v pamätnej knihe stanice Hronská Dúbrava. Zdroj: OZ KAMENICA

Rozbehlo sa naše pátranie.

Po odpovedi Nemcov, že oni nemajú záznam, že sa stala nejaká nehoda v Starej Kremničke, nám nezostalo nič iné ako sa pustiť do pátrania po tejto tragédii. Najskôr sme zozbierali informácie, čo boli dovtedy známe, tak isto aj spomienky ľudí. Nasledovala mediálna kampaň, kde som hovoril o havárii a vyzýval ľudí ak niečo vedia o havárii, aby sa ozvali. Príbeh ďalšieho pátrania som postupne opísal v predchádzajúcich článkoch. V spomienkach sa často ako miesto pochovania mŕtvych vojakov spomínala Kremnica, neskôr sa spomienkach ľudí objavila aj Trnavá Hora. Spomienky boli, ale nejaké oficiálne dôkazy stále chýbali. Okrem záznamu v pamätnej knihe stanice Hronská Dúbrava, kde sa havária spomína, nenašiel sa dodnes žiadny iný oficiálny dokument. Tento zápis pomohol hlavne upresniť, čo sa v tom čase malo diať v Starej Kremničke. Údaj o križovaní až troch vlakov v stanici bol dovtedy neznámy. Iné dokumenty zo železnice z toho obdobia sa nezachovali.

Denné hlásenie z 26.12.1944
Denné hlásenie z 26.12.1944. Zdroj: OZ KAMENICA

Jedno svedectvo respektíve spomienka pomohla pri pátraní.

Ako som spomínal, zozbieral som veľa spomienok, no jedna bola špecifická. Ako som už v predchádzajúcich článkoch spomenul, stretol som sa s jedným človekom, ktorý mi podrobnejšie opísal udalosti okolo nehody a krátko po nej. Spočiatku som to bral s rezervou, spomínal aj udalosti, ktoré neboli vôbec dovtedy známe. Priebeh ďalšieho pátrania ich však skôr potvrdzoval ako vyvracal. Dostal som sa k denným situačným hláseniam z juhu Slovenska, kde v tom čase sa približoval front. Môj tzv. korunný svedok mi pri stretnutí opísal aj jednotku, ktorá havarovala v Starej Kremničke, mali to byť SS Dirlewanger. V tých denných hláseniach sa práve táto jednotka a jej boje na juhu spomínajú. Aj keď je to nepriamy dôkaz, ale v tom čase bol hlavný stan jednotky SS v oblasti Prievidza – Nováky. Z čoho vyplýva, že hlavné spojenie medzi jednotkami po železnici bolo cez Starú Kremničku. Bojové operácie Nemcov boli v oblasti Šiah.

Denné hlásenie z 5.1.1945
Denné hlásenie z 5.1.1945. Zdroj: OZ KAMENICA

Čo sa mi podarilo ďalej zistiť sa dočítate v nasledujúcom článku: Najväčšia havária Nemcov počas 2. svetovej vojny zostane navždy utajená?

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *