Na vyšetrenie Slováci čakajú dlhé mesiace

Na vyšetrenie Slováci čakajú dlhé mesiace. Problém nie je v nedostatku lekárov

To, že na vyšetrenia u niektorých špecialistov Slováci čakajú dlhé mesiace, nie je žiadnou novinkou. Portál tvnoviny.sk však poukazuje na kritickú situáciu u krčnych lekárov, ktorých je alarmujúco málo. Nepomáha tomu ani skutočnosť, že noví lekári do tohto odboru neprichádzajú.

Problémovou oblasťou je napríklad Záhorie. 60-tisíc obyvateľov, ktorí sú súčasťou senického okresu, majú v prípade potreby možnosť v tejto lokalite navštíviť len jednu ORL lekárku. Od toho sa, samozrejme, odvíja aj dĺžka čakacej doby. To platí aj v prípade detí.

Ambulancie detskej ORL kliniky neprestajne poskytujú starostlivosť pacientom s akútnymi problémami. Napriek tomu však existuje dlhá čakacia doba na objednanie, ktorá môže trvať aj niekoľko mesiacov.

Odborná stáž v tomto odbore trvá dva roky a je dostupná iba na štyroch pracoviskách. V Česku je táto stáž skrátená na šesť mesiacov.

„Ľudia, ktorí majú rodiny, sú nútení odísť. Mám kolegyňu, ktorá musela opustiť svoje pôvodné pracovisko na Záhorí a presťahovať sa do Ružomberka. So sebou zobrala deti, ale manžela nechala doma. Je to veľmi náročné,“ konštatuje ORL lekárka Ivana Vrancová.

Lekárov je údajne dosť

Prednosta kliniky ORL Lekárskej fakulty a Univerzitnej nemocnice v Bratislave poukazuje na to, že na Slovensku sa na ORL špecializuje zhruba 400 lekárov. Z toho vyplýva, že ich nie je málo. Problémom však je, že títo lekári nie sú primerane distribuovaní tam, kde sú potrební.

Tiež vysvetľuje, že pre mladých lekárov je náročnejšie odísť z oddelenia na ambulanciu. Čaká ich tam totiž viac administratívy, no aj pacientov a zariadenie ambulancie, ktoré nie je lacné.

Sťažuje sa čoraz viac ľudí

Ludia sa často uchádzajú o poradenstvo z dôvodu dlhých čakacích lehôt na vyšetrenia alebo zákroky a kvôli platbám u lekárov. Zároveň Asociácia na ochranu práv pacientov vyzýva, aby sa pacienti aktívne zaujímali o svoje práva a nevzdávali sa pri prvých prekážkach. Uvádza to portál Info.sk.

Radmila Strejčková z Pacientskej poradne AOPP uviedla: „V minulom roku sme zaznamenali najvyšší záujem pacientov o otázky poskytovania zdravotnej starostlivosti. Celkovo sme spracovali 169 podnetov, ktoré sa týkali rôznych aspektov vrátane obhajoby práv pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti, čakacích lehôt na vyšetrenia a zákroky, ako aj požiadaviek na kúpeľnú liečbu.“

Asociácia poskytuje bezplatné právne poradenstvo od roku 2019. Pacienti sa môžu obrátiť na poradňu, ak potrebujú rady v súvislosti s dodržiavaním svojich práv v oblasti poskytovania zdravotnej starostlivosti a liečby, etickými otázkami, sociálnymi otázkami, platbami a ďalšími.

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *